Saturday, January 15, 2011

Jogging BaBeh

haa baru ada mood and the timing is right untuk aku tulis blog..sibuk btol aku bulan ni..keje banyak n production memang kaw kaw punya run..aku letih..last week ari2 balik lambat..balik rumah tengok tv sikit2 n sembang2 ngan roomate, tu je yang mampu otak n body aku process..yang lain hanyalah TIDO..so minggu ni adalah long weekend for me.replacement sbb cuti Sultan Kedah birthday,yeaa isnin cuti..
So weekend aku diisi dengan aktiviti rehat minda dan badan..hanya duduk di rumah tanpa mahu  mebout mikirkan apa2 terutama kerja..Cara rehat minda aku n buang stress aku adalah dengan jogging..so nak citer pasal jog...hasil carian n bacaan kat internet adalah beberapa info bout jog ni yg aku dapat..



Apa itu Jogging??
jog tu aktiviti lari2 anak,ada impact2 sikit,ala omputih cakap running slowly..ikut la brapa km/hour..

Bila yang Paling sesuai nak jog ni?
bila berat badan ko dah naik..hehe xdalah..ok the best time is early morning..7am paling cun ar start jog.awal sikit pon ok,klu brani n suitable kuar awal..kenapa tym pagi?ye sebab udara tym early2 monin ni dia punya kandungan oksigen amatlah tinggi n the air is fresh.bila kita dok berjog tu, kita bernafas,kita punya lung sedut air yg ada oksigen tadi.makin banyak oksigen makin bagus which is lagi senang proses pembakaran kalori..
kalori tu,yg kita dok mkn mee goreng la,nasi beriyani lah,cendol la <--- semo ni aku mkn mgu lepas..hahaha
Jadi tido lah awal,bangunlah awal,bangun jgn tido balik,pegi lah joging sambil menghirup udara yg segar..


Tempat Yang sesuai n best?
boleh je kalau u nak guna indoor jogging track..trademill la tu..tapi yang baik sekali adalah going out of ur house..beach is a good place to jog but best place is a garden..sebab banyak pokok2 hijau..tempat yg rich sources of oxygen..lg satu pagi2 kalau mata kita tengok daun2, pokok hijau kan baik untuk kesihatan mata.


 Sebelum nak jog, ingat ni!
bgn pagi2 basuh mulut, muka. xyah lah nak breakfast dulu..n jgn ambik fluids which is water byk sgat..nak minum dalam half liter pun dah cukup..ye,kang nnt mmg xlarat la nak lari,silap2 bunyi air tgh berkocak dalam perut..but don't leave the stomach empty..ambil la buah sikit ke..kang pitam plak

 Warming up tak?
 haruslah..skipping dulu ke.jumping in the same place ke, sit up, stretches..tapi yg selalu aku buat adalah jalan laju dlm 5minit b4 start jog..bila dah rasa macam energetic sikit baru lag start jog..untuk beginner jgn lah terus p jog more than kilometer..increase sikit2, n nnt badan kita pun dah get used dah ngn cara kita jog..mula2 1 round, 2 round ikut la..lama2 lagi rasa best tau..cubalah..ah breathing tym jog ni sedutlah guna hidung n lepas melalui mulut..bukan kembang kempis hidung tu ye..


Pemakaian
pakai lah benda yg kurang berat..pakai la pakaian yg longgar n selesa..cari pakaian yg serap peluh..bila jog ni kita akan peluh klu baju tu totally tak serap peluh,nnt kita akan rasa badan mcm melekit2..tapi aku xkesah, aku pakai jer..ingatlah more kita berpeluh lg bagus. maknanya badan kita tgh dok bakar kalori n fat..ah kasut cari lah kasut yg sesuai,klu tak keesokannya akan rasa kaki mcm urut tgh menengang.tu mengalami kecederaan la..klu kasut yg sesuai n mmg utk jog mmg xrasa penat tym jog.kasut jog selalunya tapak dia ada ketak2 bukannya flat..tu kasut aerobik boleh ar..


Tengah2 joging tu rasa tired sangat?
slow down,berhenti, tarik nafas panjang2..or boleh minum sikit..jlan2 sikit, kalau rasa dah ok sambung la jogging..

OK happy jogging..

Feel oo nak jogging tempat macam ni





Air yang content high oxygen


dah berjaya ajak mak aku ikut..


Cendol yang aku makan minggu lepas dekat semangkuk gak


Ni lah tempat nya..

extra tips :
1. pegi ngan kawan, yg serius nak berjogging yg ok klu kena tinggal kat blakang.hehe..
   jgn ramai2 nnt menyembag aje..
2. kalau rasa bosan, beli ar ipod.alah pakai walkman pon ok..dgr2 lagu..tak pun set 10 lagu baru stop jogging
3. ah klu nak ukur performance jog kita makin meningkat ke apa,beli la sports kit..mmm alat yg boleh ukur jarak or steps yg dah kita buat sepanjang jog tu..contoh nike-ipod..ada macm2 sekarang ni ada yang pasang kat lengan ada yang pasang kat kasut..harga aku tgok internet yg nike-ipod tu rm79..ntahlah klu btol mcm mau angkat satu..

ah pasang kat kasut.tringin gak aku nak satu kit sport mcm ni






P/S : berjogging selama 30minit bersamaan 300 kcal dibakar..yg aku tau, sepinggang nasi beriyani campur ngan ayam n kari adalah 600 kcal..mak aii nak kena jogging 1 jam ke..xpenah lagi aku..

1 comment: