Saturday, December 4, 2010

Antioksida with InnerShine

dalam kehidupan aku seharian  <---- ayat sekima..aku ni kalau bab2 nak kuruskan badan or nak cantik2 muka aku mmg suka ambik tau..tp kdg2 tu nak ikutnya alahai mak..eh tp last year 2009 aku azam nak turun kan berat badan aku, n the best thing is berjaya..ohyeeea..yup berjaya beb..dari 53kg sampai jd 46kg..tp utk 46kg tu nmpk skinny..aku start awal tahun..turun sikit2 la..yg 46kg tu aku timbang tym raya..yg mana dlm bulan puasa last year aku bukak posa mkn sikit je nasi..tak berapa nak lalu mkn mungkin beg perut aku dah mengempis hahah..tapi skrg ni aku maintain kan berat 48kg sahaja dgan tinggi 157cm aje..mula2 tu aku tak perasan sgt aku dok menGURUS..tp bila blik kg mak aku tegur,awat mcm SEROH je ni.tmbh ngn maktok tanya,jiran2 aku pun tanya mak aku,awat ayu kurus sgt??ayu frust ker?(opps terckp nama plak)..kurus sgt ni..mula2 org tegur tu perasaan best giler ah terguling2..sapa xsyok org ckp kurus kat kita kennn.tp lama2 org asyik tegur aku jd mcm biasa aja (mcm belagak aja)..yg best pakda aku ckp kat aku..hg ni makin hari makin halus
tinggal  pala ja besaq..ayokkk...ok CARA KURUS aku:

 * xpenah skip breakfast.aku ambik anlene + biskut oat or roti.

 * bulan pertama aku bwk apple mkn stgh jam b4 aku kuar lunch.so aku dh rasa 
   kenyang,ambik nasi pun sikit ar.lauk hanya sayur.betul..murah je nasi aku.$1-2.50 
   aje..

 * ptg2 aku masak...haha..aku taktau msk tp utk aku mkn lepas ar..merapu2 je..aku 
   buat sup sayur..aku selalu ambik tokua..sumber protein aku n bg rs kyg..kdg2 aku 
   beli kobis bunga jagung muda,kailan ka.sawi, aku main rebus2 aje.nk rasa lain aku 
   tak serai,cili padi, bwg n tak sikit kiub aym..aku dok mkn benda2 ni ar ptg2..tukar  
   menu, aku beli sweet potato rebus mkn..ok aje kyg..

 * aku mmg bwk botol ayaq 1500ml tu..aku akn minum sepanjang di tmpt keja..mmh 
   padan la gak dok asyik p toilet..tp itu bagus..bersihkan sistem buah pinggang kita.
   aku bc utk lg best perahkan jus lemon dlm air kosong kita..lemon boleh bg glow kat 
   muka kita..radiant2..

 * diet saja xcukup..aku wekend2 aku p joging kat stadium batu kawan(tym ni aku 
   masih kj kat area prai selatan)..smgu sekali je aku p..30minit  joging non stop..bila 
   peluh kuar,ada satu perasan yg AHH..best giler rs..hlg stress..kdg2 kt bilik aku 
   skipping..hehhe..malu ngn housemate,aku ttup pintu..ke TAP,TAP melompat..

* dh lama sikit aku dh start kira intake kalori yg aku ambik..dalam sehari aku cuma 
  ambik 1200kcal je.utk org dewasa disyorkan 2000kcal sehari.tgk kejam nya aku cut 
  byk gile..mcm na aku kira?!rujuk internet ar..cth segelas susu coklat dlm 90kcal,buah 
  epal 50kcal,1 kotak soya 250ml dlm 128kcal,2keping roti gardenia 157kcal,klu mcm 
  sayur tu dlm 40-80kcal je..hahah..azam wehh!tp aku dh boleh xmkn nasi dlm 5 ari 
  keja.tp wekend2 aku akan reward mkn aje nasi,p kfc la,aku mmg mkn aje.spgn
  nasi + ngan ayam kari dlm 600kcal..errr..utk hlgkan 600kcal tu,perlu berjogging dlm
  30minit..eh gelak pun leh bakar kalori tau..

* tido mesti cukup ok..tak dinafikan aku mmg tido awal tym kt penang dulu..kdg2 
  lepas isyak, padam..

* aku mmg xberani nak ambik ubat2 kurus.takut long term kesan.kt penang aku keja 
  klg ubat.nama mmg ubat tp kita mkn chemical..mcm na nak ckp..later entry..
   
tapi aku rasa factor lain yg menyebabkan aku kurus adalah KEJA..ya mungkin buat test tak memerlukan duduk byk..then naik trun tangga ambik sample..hidu,sedut2 bau chemical tu,stress ngn bos,..ada tahun 2009 5bulan keja 6 ari per week..giler xda life langsung..keja reward pun xdpt, hanya gaji..hampeh btol..then drive keta lg,lbh kurang 250km pegi balik AS-PNG.dlm sebulan 2 kali gak aku blik..pulun even cuti ari ahad je..bw keta bakar kalori weh aku bc..ataupun adakah disbbkan anda FRUst tonggeng ayam?

Kesan Proses menGURUS aku :
# sistem pencernaan aku lancar..nyahdetoksin aku good grade betol lohh..
# muka bermaya sbb terhidrat..cairan dlm bdn yg cukup..
# fikiran tenang after mode ~~>Frust nongeng..hahhaha.tp mood berubah2 dtmpt  
   keja,biasa lah..
# lebih yakin n senang cari baju2..
# dh leh pakai suar saiz M..ini paling ousem..yea!


hhahah..melalut bebenor..aku nak cita pasal inner shine pati prune..adoiyaaa..ok kat bawah ni ada gambo yg aku ambik pg td, tgh2 kemas bilik..almaklumlah wekends..tym ni ah nak mengemas pun..mcm aku sorang keje..



aku beli kat Guardian RM32.80 X 8 botol..aku suka sbb dpt beg tu..

aku sendiri xphm knp aku simpan kotak2 n botol2 ni..huh!


kotak besar tu RM48.xxX 14botol..dlm tu ada lg 3botol aku xminum lg.yg lain botol kosong

ekceli b4 pindah SP aku dh try dok minum benda2 ni..as a supplement la utk body kita..tp mujarab gak aku rasa..muka ok sikit..tp kena minum air kosong yg cukup la..dia akn lg membantu bg radiant kat muka kita..somemore buah prune ni kaya ngan antioksida..antioksida ni penting utk elakan proses penuaan n cegah kanser..then sejak2 dok SP aku dpat rasakan ada perubahan kat muka aku..muka more sensitif xbbertempat..cepat je jerwat naik..merah n besar..ye mungkin sbb scope keja aku kali ni memerlukan aku masuk plant follow production  proses, almost gak..manufactring chemical..mmm tahu2 ja la..so baru2 ni after raya aku dh start blik mimun inner shine n dh kawal pemakann aku..no more goreng2 pisang tiap2 ptg after work..hahhah..inner shine ni aku minum b4 tido..time mlm aje..aku ambik selang dua or tiga ari..xmampu nk beli 30 btol sebulan..nnt lah bila dh stabil sikit..

satu lg aku dh kurangkn stress aku..aku dh xmoh fikir2 yg bukan2 n berangan2 kosong yg buat kepala aku serabut..follow the flow..tp sejak2 dok SP aku dh xberjogging..may be toksin dh byk berkumpul tu mcm2 naik n sistem bdn pun dh xconsisten..tp sejak skrg ni aku dh rasa mcm ok kembali..may be year end, aktiviti pun dh slow down,keja xbyk sgt, xserabut....semo planning2 aku utk tahun ni pun dah completed, so this Dec dah rasa mcm release sikit..bukan pasal keje je  tau semo la hal2 termasuk personal,family,fren sistem ekonomi aku hahahhaha....ok breaking free..lalalallalalallala..

1 comment:

  1. huiyyo..me nak kurus jugak tp tak pernah berjaya pun turunkan berat..hu hu

    stress kat tempat keja tu langsung tak membantu kuruskan badan ye...semakin naik ada la..he he

    ReplyDelete