Monday, November 1, 2010

GIGI

Aritu tgh belek muka sambil senyum2 dpn cermin ,tgk ada karang kat gigi bwh.
Ni mmg xleh buang guna by berus gigi.So cadangnya nak pergi jumpa dentist lah.Before tu window searching kat google.cari info about gigi and so on..
Rawatn  gigi ni antaranya scalling,polishing,tampal,implant,crown,
braces,inlays/onlays. Cewah pandai dah aku..ok ckp pasal scalling ajelah..scalling tu cuci gigi buang stain, karang or plug plak..tak semestinya bila dah wat scalling tu gigi yg kuning akan trus jd putih.no no no....ada rawatan lain nk bg putih tu,tp konvensional punya kaedah guna arang ar........
kekerapan nak wat scalling depend on gigi individu tu.ada 3(ni hardcore smoker/drinker),6 bln or setahun sekali..oppps aku selepas 4 thn baru aku buat..hehehhe.ada yg ckp klu selalu buat scalling ni gigi akn nipis/hakis..taklah..sbb bukan dia kikis gigi, mata mesin tu berputar so karat2/karang  tu trus ditanggalkan secara getaran, yg mana klu guna brus susah nk kuar cikit.tp klu mls gosok gg(dah mls taip) especially after mkn, sbb sisa(plug plak)mknn yg lekat kt gg akn bertindak ngn air liur so jdlah karang..
scalling tak sakit,ngilu jer.Peringkat awal karang gg ni xbahaya, tp klu dbiarkan lama2 bhy.nnt boleh jd radang gusi,ada bacteria jd gg rosak, sakit gg mm apa lg kna cabut..sakit oooo..
Ok baru2 ni pegi jumpa dentist bring my mom sekali..Jumpa dentist xpayah nak wat appointment pon..terjah jer.Tp xtaula kot ada yg kena wat app dulu..my mom cabut gigi..mau angin jugak mak aku nih tgh time sakit gigi aritu,bergegar rumah.hhahah..xdalah..angin manja ja..Klinik yg dipilih adalah: KLINIK DR NG,33 TINGKAT SATU,JLN TUNKU IBRAHIM,ALOQ STAQ..btol2 opposite city plaza.kat dataran cet dat(btol ntah eja)..Dr ni dah lama..i feel different cara dia cuci gigi aku aritu..yela b4 ni scalling gigi kat Dr Josh(bukan nama sbnar) kasar cikit n sakit gak..
First b4 rawatan dijalankan, aku diberi spek hitam..btol..dipakaikan apron kecil,kumur mulut then baring..then Dr Ng kuarkan mesin scalling, lebih kurang mcm nilah situasi aku time tu

Haha sure lg org takut nak p jumpa dentist..xdalah mcm ni pun... Dr ng ni maybe dh pengalaman cikit.20 -25 minit gak rawatan scalling ni..ngilUU tahap ayam goreng..errr..rasa mcm gigi aku nak cabut .
Aku ingat last sekali Dr floss gigi aku..floss ni kita leh wat sendiri kat rmh..ini bentuk benda alah floss tu:

 Dr suggest aku palam gigi depan aku cos klu dibiarkan rosak,nnt kena cabut..gigi dpn aku blah blakang ada mcm nak belubang so dia korek n cuci gig tu,baru dia palam..palam guna composite(kaler putih).. klu palam yg kaler hitam,tu mercury,bahaya gak tu..logam beb..giler nak cabut gigi dpan aku..kang jd mcm ni..trus x cunn..

    Ok nak tengok hasil scallinggg.....taraaaa....

 

hahaa bukan gigi sebenar

P/S : jaga lah gigi anda..pertahankan semampunya..nnt tua2 kena cabut..mmm hilang nikmat makan beb..satu lg muka encem/cun tahap 10 tingkat tp senyum2..alahai makkk banyak nyer karat plak...trus saham jatuh..

No comments:

Post a Comment