Friday, November 5, 2010

CeRitaCeRita Banjir


Banjir tahun ni sangatlah teruk..Semua ni ujian Tuhan kepada kita.. Salah seorang mangsa banjir adalah me myself..huhuhu..tp aku keje kat SP..My family  la yang kena.Yela kg aku kat Kepala Batas   nuh..ayaq naik sat saja..rumah totally masuk ayaq.actually pagi isnin 1 nov tu mmg hujan xhenti dari ari ahad lagi..seperti biasa around 7am aku akan bertolak dr alor setar balik SP.atas higway hujan non stop.pegang stereng kuat2 je aku..view nak pandu keta pon mmmm celik luas2 tu..lalai anytime je.mak aku ckp ptg tu jiran2 aku rmh dah masuk ayaq..mak aku dah agak msti akn bah.Esoknya 2 Nov ayaq naik.lunch time mak aku kol ayaq dh msuk,tinggal dapur je blom.mcm biasa kami ni dh biasa jd mangsa bnjir angkat brg ke tempt tinggi,doc,sjil2,brg pentg di simpan ditmpt yg slamat,peti ais,tv, di tindan2 bg tinggi,bju2 bungkus lempaq atas almari,tilam, yg mana sempat ja la.tp aku xda ditempat kejadian.hhehe..tp aku dah be there done that..tahun 2005 that time bru nk masuk final year.delay dftr subjek smgu baru blik skudai sbb bjr.tp mak aku ckp this time lg truk..redha dan sbr byk2 je la..
3 Nov pg tu fmly aku trus pindah p rumah tok aku kat limbong kapal alor setar.rmh mmg harus lah.
Airport apatah lg..Kat bawah gmbo2 yg aku copy n edit area2 jitra..mdengar brita dr mak ayah aku, depa ckp ayaq sgtlah deras..


Bila tengok semua2 gambo ni rasa mcm dh dekat je kita ni akan kiamat..kat idon Merapi..x mustahil Malaysia, Indonesia akan lenyap.Mungkin air lmbt surut sbb air laut pasang.Air laut pasang mgkin gelora akibat gempa dlm laut gng berapi..Insaf n takut..

Ptg kemarin, 4 Nov  ayah nak blik p tgk rmh pon xbleh.jln hutn kg tutup.jln nak bukit.smpi kpla bts lg lah..naik moto pon xleh nk redah.ayaq deras.nak2 kat titi besar kpla bats-jitra,nmpk sah2 ayaq deras dehummmm..



Arini 5 Nov  aku nak blik alor setar pon terpaksa dibatalkan(cewah mcm naik flight)..Yela rmh tok aku kat alr setar pulak naik ayaq, paras betis.nasib baik ada rmh kat atas.rmh tok aku kat pizza/kfc baru tu.dulu kan cathay.ar blakang tu ar..nak2 plak ada sg kat situ..area pekan tu dikira tinggi gak pun naik ayaq..Sekarang ni Kota Setar dah makin meningkat mangsa bnjir..alr star n jln2 yg lain sesak truk,jam.pakat dok ngandok ayaq rmai2..keta dok pakin tepi2 jln.air dh 2 ari xdak.tp ptg td kol ayaq dh ada.syukur..my fren ckp tesco pon tutup aircon.brita td plak ckp hospital xcukup air,aircon xbfungsi..
Ayah aku ckp klu aku blik  pun lg susah,nk pakin keta,jln byk yg tutup even kota setar pun dh kalut,nk nganduk ayaq lg..bukan leh wat apa pun..nganga ja..xpa tunggu ayaq surut cikit...


Aku call n pesan kat adik2 aku sila jgn main air..bahaya weh..pesan kat mak aku, jgn let depa main air sgt.dok je kat atas (wah mcm kuat bebel je aku..mak aku dh tau aku stail tu haha)air bah ni,mostly tcemar.who knows kencing tikus kat mana2..bahaya tu..ada bacteria.bukan mintak tp selalunya after bnjir ni byk penyakit dari air..taun, cirit birit,KUDIS waaaa..minta di jauhkan..smoga semo slamat dn bsabar.ni ujian Nya.


6 Nov pagi dpt kol xleh balik lagi..air dah surut sikit la..ayah n mak aku p blik kpala bats naik moto utk tgk rmh.Pergh DasyatGempakGilerTakIngatPalingggTerukkk...Tgk paras ayaq yg naik mak aku habaq smpi mata gak la..penyukatan dibuat mengikut bekas di dinding rmh..la ayaq baru turun satu kaki,takat pinggang kami..ayah aku masuk rmh ikut tingkap..btol2 sawadikap..Tunggu ayah aku rojer ptg ni,kalau leh balik,aku nk blik.klu surut lg ayaq aku blik p kemas2 rmh.isnin ni ambil EL ka..Tp ikut pglamn aku mangsa bjir ni,ayaq mungkin surut btol2 2,3 ari lg kot.bru boleh start operasi cuci rmh..nnt i will upload gambo2..smpi la aku xboleh2 nak blik kg lg.huhuhuhu..aku siap nk p bli ayaq mineral size btol minyak byk2 utk rmh kt kg.Air yg bersih penting di musim bjir ni..

P/S :  Hati2 ranngdok ayaq.kita xtau blah mana lonkang,sungai,sbb nmpak sama.tgelinciaq naya.yg adik2 xpayah dok gatai p brenang.syok dok berenang,ulaq ka,lintah ke,errr.paling best dpt brenang ngan T_ _ _K..ah ambik baik punyer terapung..nak?

1 comment:

  1. sabaq banyak2 na.. hikmah Dia, kita tak nampak..

    ReplyDelete