Thursday, November 18, 2010

Facebook @ Bukumuka

Paper KOSMO! Bertarikh kan 12 November 2010, menyatakan bahawa sebanyak 7.5 juta rakyat Malaysia adalah pemilik akaun Facebook..Rakyat Malaysia merupakan antara pengguna aplikasi rangkaian social Facebook,Friendster dan Twitter yg tertinggi di dunia..Wow!!
Ekceli  Facebook tu awal2 nya hanya digunakan dalam University Havard saja.Facebook tu ditubuhkan oleh mahasiswa Havard sendiri iaitu Mark Zuckerberg pada tahun 2004..Mark ni umo sama ngan aku,dia dah jadi jutawan sbb facebook ni.syoknyer muda2 dah banyak duit..Si Mark ni mula2 bukak utk kwn2 dia kat havard tu je.si Mark ni ngan befren dia Dustin Moskovitz dgn serius lah mengembangkan Facebook nih.pastu dia up lg utk high skol kat US,sampai lah semo U sampailah sekarang ni dh global satu dunia..Investor pertama diorg adalah Peter Thiel dari Paypal.la ni Si mark ni dah ada ofis sendiri yg mana semo pekerja dia adalah anak2 muda..dah kayo budak ni..facebook ni social  networking yg percuma, patutlah ramai org suka. 

Kenapa sampai sekarang aku xda Facebook??!hahha..ekceli mula2 dulu ramai kwn2 aku invite n ajak bukak Facebook nih.. that  time aku rasa malas n bosan  dah nak main  Sosial Networking nih.. Even time tu aku dah ada akaun Friendster(yg kini jauh sudah aku tinggalkan)..agak nya waktu friendster aku mmg dah cinta maut sama friendster,asyik dok layan friendster je sampai lebam n  sampai ada satu masa tu library kat tmpt aku blajar sekat Friendster kat aksess internet.mmm apa aje xtvt specially gambo mmg aku abis abisan ar letak.fikir2 balik mcm syok sendiri je.hahha..tp aku dh delete semo gambo2 n hanya tinggalkan 2 keping je pic dlm tu..abis blajar 2006, aku dh jarang ambil berat frindster ni..sebulan 2 baru bukak.ah time ni dh ramai kwn2 beralih ke mukabuku.di sbb kan aku perasan sibuk keje n xda benda yg menarik utk dikongsi dgn kwn2 so aku rasa no point aku sign up mukabuku..org ckp leh dpat byk kwn, n the best, kwn2 sek ren,kwn2 lama yg terpisah dpt dijumpai disini.biasa je rasa..cukuplah kwn2 yg skrg ni..best ke ada sampai 200,300,1000 org??
Tapi dasyat gak Facebook ni.budak 9 tahun pun pandai guna.cousin2 aku yg sekolah rendah pun pandai..terkezut gak aku awal2 tu..advance btol budak2 skrg.futuristik ker?adik aku plak gile main game.yg aku xphm lg game tu nak kena bg dia mkn la,bg p sekolah lah,p berkebunlah..aku tya game apa nih, dia ckp game ternak org.game utk buat satu kg,jgn kacau nnt dia mati..adoii hai..klu kita yg besar2 ni ok la gak,tension keje balik main game(weh time aku study aku tension sbb nk kejar high score game,patutlah exam btol aku xscore..huhu)..tapi yg paling xpaham knp ramai bbdk suka letak gambo2 yg ntah apa2.ye la gambo yg mulut muncung + mungil, pastu buat mata terbeliak,ambik gambo dr sisi atas sbb nak cover lubang hidung..hahha..pastu gambo buat2 tido sambil buat muka manja,yg sah2 la ko yg sendiri tangkap.apada..eh akak bukan jeles dik,Cuma xpaham kenapa...
Just nak ingatkan, jaga2 lah n agak2 lah klu nak social networking nih..simpan utk privacy sendiri gak.
Detail diri tu agaklah.tu la sebab senang2 je org meyamar jd anak raja lah,jd artis lah via facebook  nih...baca link ni
tapi rakyat Malaysia ni dikira celik IT yg agak baik dan kita kena guna kesempatan ni kejalan yg betul..penggunaan internet/IT ni ekceli dapat meningkatkan sector komunikasi yg mana sekaligus dpt membantu menigkatkan KDNK Negara.alah mcm bshopping cara berhemah,ianya dpt membantu ekonomi Negara berkembang.hehe..ataupun x mustahil kita leh kluarkan pekerja2 sektor IT yg mahir yg mana lepas ni Malaysia leh jd Negara yg paling maju dlm IT ke..patutlah byk kemudahan n faedah utk melangan internet..skrg ni most of org mesti ada broadband..

 

1 comment:

  1. akak ni, rajin betul mengarang ye..singgah la ke blog adik ni sat..he he he

    ReplyDelete