Saturday, March 12, 2011

Tsunami di JePun

actually, last sunday aku tertengok national geographic kat tv1..nampak ayat aku,tertengok.hahha..ye le,tym tu aku sorang2 je kat rumh.tak balik kg n my hmate p training so mmg tv jd peneman setia ar..national geo. tym tu tajuk dia volcano n tsunami..dalam tu dia tunjuk ar katna  ada gunung berapi yg aktif,yg tido, yg penah meletup,yg dijangka meletup.pastu mcm na terjadi tsunami n apa yg ada di bawah,di bawah nun di bawah gunung berapi tu..takuttt giler aku tgok rakamn2 tu..meledak2 api ..fuhhhh insaf giler..pastu dok tambah plak ramalan saintis..saintis dok citer ar kalau jd mcm ni,mcm tu,nnt benua ni akan kecil,laut ni plak jd besar,pastu pulau tu hancur,bla bla bla..spt biasa aku xreti nak explain detail sbb aku lupa..tp tym aku tgk tu fhm la..yg aku tertarik sikit,dia lukis la lingkaran2 gunung berapi.dia ckp jepun tu mmg dalam lingkran gunung berapi n kalau jd tsunami yg besar mmg hancur satu pulau jepun tu..kiranya rakyat tokyo,jepun mmg tunggu masa je la..ye la jepun kan mmg tnah dia pulau maksud aku dia xda sambung2 ngn negara mana2..phm?!

then, baru2 ni kan terjadi tsunami kat jepun..aduh, aku jd takut gak tau..pastu ptg b4 blik kg aritu tgok tv, ustaz tu ckp,apabila dah dekat kiamat berlaku kehancuran di timur dan barat..ah lebih kurang mcm tu la maksudnya..mmmmmm (lepas nafas pjg)..takut aku..kecilnya aku..

ok ni aku ada google tgok brita ni kat internet..
tu dia dasyatnya..
aku baca dlm pape,ada satu kapal hilang..
lebih dasyat dari banjir kat malaysia tahun lepas...

ah ni terjadi letupan kat loji nuklear fujishima lepas kejadian tsunami tu..sah le mesti ada cairan kimia, reaktor nuklear...









 aku baca dalam paper kan, saintis ada bagi amaran dua hari b4 nak berlaku tsunami kat jepun ni..saintis ckp pergerakan bulan yg digelar adi bulan,diramal berlaku pd 19mac ni.bila bulan dekat ngn bumi,daya garviti bulan kan kuat jadi boleh mencetuskan bencana alam spt tsunami,gempa bumi gunung berapi..ah mcm tu le citer dia..
apa pun takziah kepada rakyat jepun.kita kat malaysia ni kena lah beringat..bumi dah tua,akhir zaman dah ni..pesan untuk diri sendiri..later update lg pasal tsunami kat jepun ni..














1 comment: